Ο αυτισμός είναι η αναπηρία της ανάπτυξης που επηρεάζει το πώς οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τον κόσμο και αλληλεπιδρούν με τους άλλους. Είναι μια κατάσταση φάσματος. Μερικά αυτιστικά άτομα έχουν μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα ψυχικής υγείας, αυτό σημαίνει ότι χρειάζονται διαφορετικά επίπεδα στήριξης. Όλοι οι άνθρωποι στο φάσμα του αυτισμού είναι ικανοί να μάθουν και να αναπτυχθούν, με το σωστό είδος της υποστήριξης , με το οποίο μπορεί να εξασφαλίσουν μια πιο γεμάτη ζωή, της δικής τους επιλογής.
Τα αυτιστικά άτομα ακούν, βλέπουν και αισθάνονται τον κόσμο με διαφορετικό τρόπο σε σχέση με άλλους ανθρώπους. Ο αυτισμός δεν είναι ασθένεια και δεν μπορεί να «θεραπευτεί». Συχνά οι άνθρωποι αισθάνονται ότι να είναι αυτιστικοί αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της ταυτότητάς τους. Έχουν δυσκολίες με την λεκτική όλο και με τη μη λεκτική ερμηνεία όπως χειρονομίες ή τον τόνο της φωνής. Ακόμη, τους είναι δύσκολο να χρησιμοποιήσουν ή να κατανοήσουν εκφράσεις του προσώπου, τον τόνο της φωνής, αστεία και τον σαρκασμό.
Μερικοί δεν μπορούν να μιλήσουν, ή έχουν αρκετά περιορισμένο λόγο. Ορισμένα αυτιστικά άτομα χρησιμοποιούν εναλλακτικά μέσα επικοινωνίας, όπως η νοηματική γλώσσα ή οπτικά σύμβολα . Άλλοι έχουν καλές γλωσσικές δεξιότητες, αλλά μπορεί να εξακολουθούν να δυσκολεύονται να κατανοήσουν το πλήρες νόημα κατά τις συνομιλίες, ίσως επαναλαμβάνοντας προτάσεις, βοηθάει να μιλήσουν με σαφέστερο τρόπο και να τους δώσουν τον απαιτούμενο χρόνο για να επεξεργαστούν αυτό που έχει μόλις ειπωθεί.
Τα αυτιστικά άτομα μπορεί να δυσκολεύονται να δημιουργήσουν φιλίες. Κάποιοι μπορεί να θέλουν να αλληλεπιδρούν με άλλους ανθρώπους και να κάνουν φίλους, αλλά δεν είναι σίγουροι για το πώς μπορεί να γίνει.
Τα αυτιστικά άτομα συχνά προτιμούν να έχουν μια καθημερινή ρουτίνα, ώστε να γνωρίζουν τι πρόκειται να συμβεί κάθε μέρα. Μπορεί να θέλουν να χρησιμοποιήσουν πάντα την ίδια διαδρομή από και προς το σχολείο ή την εργασία, ή ακόμη, να φάνε ακριβώς το ίδιο φαγητό για πρωινό. Η χρήση των κανόνων φαίνεται να είναι εξίσου σημαντική. Μπορεί να είναι δύσκολο για ένα αυτιστικό άτομο να λάβει μια διαφορετική προσέγγιση σε κάτι τη στιγμή που έχει διδαχθεί τον τρόπο για να το κάνει. Φαίνεται να μην νιώθουν άνετα με την ιδέα της αλλαγής, αλλά μπορεί να είναι σε θέση να το αντιμετωπίσουν καλύτερα αν γίνει μια σωστή και έγκαιρη προετοιμασία.
Πολλά αυτιστικά άτομα έχουν εστιασμένα ενδιαφέροντα, συχνά από αρκετά νεαρή ηλικία. Αυτό βέβαια, υπάρχει πιθανότητα να αλλάξει με την πάροδο του χρόνου. Μπορεί να είναι από την τέχνη ή τη μουσική, με αυτοκίνητα ή υπολογιστές. Μπορεί να εμφανίσουν ευαισθησία στους ήχους, την αφή, γεύσεις, μυρωδιές, το φως, τα χρώματα, τις θερμοκρασίες ή πόνο. Αυτό μπορεί να προκαλέσει άγχος ή ακόμα και σωματικό πόνο ή να γοητευθούν από τον φωτισμό ή κάποια μουσική.
Όσο πιο νωρίς στο παιδί παρέχεται βοήθεια, τόσο το καλύτερο, όμως αν ένα παιδί, έχει μια διαταραχή του φάσματος του αυτισμού μπορεί να είναι δύσκολο να το αντιληφθεί στην αρχή. Οι γονείς συνήθως, το πρώτο πράγμα που πιστεύουν είναι ότι κάτι θα μπορούσε να είναι λάθος, ίσως το παιδί είναι ακόμη μικρό για να μιλήσει, ή χαρακτηρίζεται ως απόμακρο και ότι θα συνηθίσει σε λίγο διάστημα, ή έχει έναν ιδιαίτερο τρόπο να παίζει με τα άλλα παιδιά.
Οι ειδικοί εργάζονται μαζί ως ολοκληρωμένη ομάδα για να καταλάβει αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Εκτός από το γιατρό, η ομάδα πρέπει να περιλαμβάνει ένα ψυχολόγο, έναν λογοθεραπευτή, έναν εργοθεραπευτή, έναν νοσηλευτή και δάσκαλο.
Δεν υπάρχει θεραπεία για τον αυτισμό, όμως, γιατροί, θεραπευτές και δάσκαλοι ειδικής αγωγής μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά τα παιδιά ώστε να επικοινωνούν καλύτερα. Ένα παιδί μπορεί να μάθει τη νοηματική γλώσσα ή να μας δείχνει τι θέλει μέσα από εικόνες. Η ομάδα επίσης, συμβάλει στη βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων ενός παιδιού, πράγματα όπως το να παίζουν σε μια ομάδα ή κάνοντας κάποια χειροτεχνία.
Πρέπει να επιβραβεύουμε καi να ενισχύουμε τα παιδιά με αυτισμό διότι λειτουργεί πολύ θετικά. Όταν αφομοιώνει μια νέα δεξιότητα που μπορεί να είναι κάτι μικρό για εμάς, εκεί το χρειάζεται περισσότερο για την περαιτέρω ανάπτυξη του. Ακόμη, όταν συμπεριφέρεται σωστά, ακόμη και μπροστά σε κόσμο η επιβράβευση γίνεται μοχλός συνεννόησης και καλύτερης επικοινωνίας.
Τέλος, οι γονείς δεν πρέπει να ξεχνάνε ότι είναι παιδιά και τα παιδιά θέλουν να έχουν ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι, να ξεφεύγουν από τη ρουτίνα, να ζουν χωρίς έννοιες και κανόνες κάθε στιγμή. Χαρείτε λοιπόν τον ελεύθερο σας χρόνο ζώντας όλες τις ηλικίες του παιδιού. Δείτε το να μεγαλώνει και να ωριμάζει αποκτώντας αξέχαστες εμπειρίες που μόνο μέσα από το οικογενειακό περιβάλλον μπορεί να εξασφαλίσει.